BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, June 5, 2011

MHS .. PASUM ..

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani


MHS dah berakhir.. Perjalanan hidup dan perjuangan yg sebenar baru bermula..
Entri kali ni cuma ingin berkongsi sebuah perkongsian (tazkirah) dr seorg PP (Pembantu Pelajar)..


Tazkirah itu berbunyi begini : ...
             
          Pada suatu hari, Imam al-Ghazali berteka-teki dgn anak-anak buahnya..


Soalan pertama : Dalam hidup kita, apakah perkara yang paling DEKAT?


Anak buah pertama menjawab, orang tua. Yang kedua pula menjawab, guru. Anak buah seterusnya menjawab, teman. Dan anak buah yang terakhir menjawab, kaum kerabat.


Imam al-Ghazali berkata, semua jawapan itu betul, tetapi hal yang paling dekat dgn kita adalah MATI. Sentiasalah mengingati mati agar kamu tidak tergolong dalam golongan orang-orang yg rugi..


Soalan kedua : Di dunia ini, apakah yg paling JAUH dari kita?



Anak buah pertama menjawab, negeri China. Yang kedua pula menjawab, bulan. Anak buah seterusnya menjawab, matahari. Dan anak buah yang terakhir menjawab, bintang-bintang.

Imam al-Ghazali menjawab, semua itu benar, tetapi MASA LALU yg paling jauh. Walau usaha setinggi mana pun, kita xkan boleh memutar kembali masa malah kita xmungkin dapat berpatah balik.

Soalan ketiga : Dalam dunia ini apakah perkara yang paling BESAR?

Anak buah pertama menjawab, gunung-ganang. Anak buah seterusnya menjawab, matahari. Dan anak buah yang terakhir menjawab, bumi.

Imam al-Ghazali berkata, semuanya adalah benar, tapi yang paling besar dalam hidup kita adalah HAWA NAFSU.. Jadi, gunakanlah akal utk memandu diri dan nafsu. Jangan sesekali membiarkan diri, iman dan amal dipandu oleh nafsu..

Soalan keempat : Apakah perkara yang paling BERAT di dunia ini?

Anak buah pertama menjawab, baja. Yang kedua pula menjawab, besi. Anak buah seterusnya menjawab, gajah.

Imam al-Ghazali berkata lagi, jawapan kalian memang betul, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH.. Setiap kita memegang amanah, jadi wajiblah bertanggungjawab ke atas amanah yang diberikan.

Soalan terakhir : Dalam dunia ini, apakah yang paling RINGAN?

Anak buah pertama menjawab, angin. Anak buah seterusnya menjawab, debu. Dan anak buah yang terakhir menjawab, daun-daun.

Imam al-Ghazali berkata lagi, Semua itu adalah benar, tapi yang paling ringan adalah MENINGGALKAN SOLAT..Andai kita terlewat utk menghadiri apa2 majlis, dahulukan menunaikan solat. Hukuman di duniah apalah sangat jika dibandingkan azab dan seksa dr ALLAH di akhirat kelak, nauzubillahimindzalik..




1 comments:

MUJTAHIDAH SOLEHAH said...

assalamualaikum =)
bagus2,kerana kongsikannya ^_^